23.9.2024
Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-sopimuksesta neuvottelutulos - Palokan kohdan liikennejärjestelyjä parannetaan laajasti
Vuosille 2024–2035 suunnatuilla MAL-sopimuksilla tuetaan kaupunkiseutujen kuntien sekä kuntien ja valtion välistä yhteistyötä yhdyskuntarakenteen ohjauksessa sekä maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamisessa. MAL-sopimukseen on kirjattu yhteiset kehittämistavoitteet vuoteen 2035 ja konkreettiset toimenpiteet vuosille 2024–2027. Nyt solmittava sopimus on järjestyksessään Jyväskylän kaupunkiseudun toinen MAL-sopimus.
Panostuksia valtion väyläverkon hankkeisiin
Hallitusohjelman mukaisesti MAL-sopimusten keskeisenä painopisteenä on tällä kaudella kaupunkiseutujen kasvun ja saavutettavuuden edellytysten varmistaminen riittävällä kaavoituksella, tonttitarjonnalla, asuntotuotannolla sekä niitä tukevilla liikenneinvestoinneilla. Valtion panostukset MAL-sopimuksiin ovat nyt alkavalla kaudella edellistä niukemmat painottuen kaupunkien raideliikenne- ja valtion väyläverkon investointeihin. Muun muassa edellisellä kaudella käytössä olleet MAL-sopimuksiin sidotut suorat asumisen avustukset ovat karsiutuneet kaikista MAL-sopimuksista pois, mikä heijastelee hallituksen niukkaa asuntopoliittista linjaa.
Valtio ja Jyväskylän kaupunki toteuttavat Palokassa laajan ja pitkään odotetun hankekokonaisuuden, jolla parannetaan liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Vuosina 2025–2027 toteutettavassa hankkeessa parannetaan valtatie 4 eritasoliittymän ramppeja, rakennetaan liittymä- ja kaistajärjestelyjä valtatie 4 ylittävälle Palokanorrelle sekä kehitetään joukkoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun edellytyksiä Ruokkeen- ja Saarenmaanteitä myöten. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 26,5 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 15,5 miljoonaa ja Jyväskylän kaupungin 11 miljoonaa.
- Palokan kohdan käynnistäminen oli etenkin Jyväskylän kaupungin yksi keskeinen neuvottelutavoite, jonka toteutuminen sujuvoittaa liikkumista kaikilla kulkumuodoilla ja avaa uusia maankäytön kehittämismahdollisuuksia muun muassa asumiselle sekä liikuntapaikkarakentamiselle Läntisessä Palokassa. MAL-sopimuksen muut suorat taloudelliset panostukset seudulle jäivät kuitenkin niukoiksi, toteaa Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto.
Jyväskylän kaupunki ja valtio sitoutuvat kehittämään yhteistyössä myös Jyväskylän ratapihaa, valtatietä 9 ja yhteyksiä Jyväskylän ydinkeskustasta Lutakkoon siten, että radan estevaikutus vähenee ja ydinkeskustan ja Lutakon välille alueita yhdistävän kansirakenteen toteuttaminen voisi käynnistyä 2030-luvun alkupuolella. Lisäksi valtio osoittaa yhteensä 0,5 miljoonaa euroa vuosina 2025–2028 valtion väyläverkon pieniin parantamishankkeisiin seudulla. Painopiste on liikenneturvallisuutta, kestävää liikkumista, elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä sekä muita MAL-sopimuksen tavoitteita palvelevien liikennehankkeiden suunnitteluvalmiuden edistämisessä.
Valtion osapuolen mukaan Jyväskylän seudun MAL-sopimuksen rahoitusratkaisuun ovat vaikuttaneet myös muut hallituksen päätökset useista seudun saavutettavuutta ja liikenteen turvallisuutta edistävistä tiehankkeista. Kuluvalla hallituskaudella on jo tehty päätökset Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymän (7 milj. euroa) ja Vt 9 Lievestuoreen kohdan (30 milj. euroa) toteuttamisesta sekä Mt 642 Äänekosken sillan uusimisesta (15 milj. euroa). Päätöstä odotetaan myös Vt 4 Vestonmäen kohdan toteuttamisesta myöhemmin tällä hallituskaudella.
Joukkoliikenteen talousahdinkoon ei helpotusta
MAL-sopimusten keskeisenä tavoitteena on ollut joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edistäminen, mihin MAL-sopimus ei tällä kaudella tarjoa merkittäviä kannusteita. Vuoden 2024 alussa seudullinen joukkoliikenne laajentui kattamaan lähes koko kaupunkiseudun. Joukkoliikenteen kehittäminen on ollut hyvässä nousussa ja matkamäärät olleet jatkuvassa kasvussa. Kesällä 2024 toteutettiin laaja linjastouudistus. Hallitusohjelmaan kirjattu henkilökuljetuspalvelujen arvonlisäveron korotus, ilmastoperusteisen tuen poistaminen sekä kuntien heikko taloustilanne uhkaavat nyt kuitenkin nostaa joukkoliikennematkojen hintoja.
- Seudulla on tehty pitkäjänteistä joukkoliikenteen kehittämistyötä luottaen muun muassa edellisellä hallituskaudella hyväksytyn Liikenne12-suunnitelman näkymiin valtionavustusten säilymisestä vähintäänkin nykyisellä tasollaan. Keskeinen tavoitteemme oli neuvotella kompensoivaa tukea hallitusohjelman mukaisille joukkoliikenteen rahoituspohjaa heikentäville päätöksille. Tämä tavoite ei kuitenkaan toteutunut, mikä asettaa joukkoliikenteen vakavien haasteiden eteen. Ellei matkamäärien kasvu ylitä odotuksiamme, on joko vähennettävä palveluja tai nostettava lippuhintoja, kertoo Jyväskylän seudun joukkoliikenteen palvelupäällikkö Kari Ström.
Sopimus sisältää yhteensä 8,2 miljoonaa euroa joukkoliikenteen perustukea vuosina 2024–2027. Sopimuksella vahvistetaan joukkoliikenteen viranomaisalueen laajentumista tukeva siirtymäajan valtion tuki 800 000 euroa/vuosi vuosina 2024–2027, joka sisältyy em. kokonaisrahoitukseen. Siirtymäajan tuki korvaa toimivalta-alueeseen liittyneille uusille kunnille ELY-keskuksen aiemmin maksaman valtionavustuksen. Ilmastoperusteisen tuen poistumisen vaikutus heikentää joukkoliikenteen rahoituspohjaa vuositasolla noin miljoonan euron verran.
Pitkäjänteinen työ joukkoliikenteen kehittämiseksi jatkuu rahoitusratkaisusta huolimatta. Tulevalla kaudella päivitetään joukkoliikenteen Linkki Tulevaisuuteen -kehittämisohjelma, jossa selvitetään myös lähijunaliikenteen mahdollisuuksia.
Sopimukset valtuustoihin hyväksyttäväksi syksyn 2024 aikana
Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-sopimusprosessissa mukana ovat Jyväskylän, Hankasalmen, Laukaan, Muuramen, Petäjäveden, Toivakan, Uuraisten ja Äänekosken kunnat. MAL-sopimuksen valmistelua on ohjannut seudun kunnanjohtajista ja kunnanhallitusten puheenjohtajista koostuva ohjausryhmä. Valtion puolesta sopijaosapuolina ovat ympäristöministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö, Väylävirasto, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA.
- MAL-sopimus osoitti ensimmäisellä kaudella paikkansa seutuyhteistyötä lujittavana välineenä. Kiitos siitä kuuluu seudun kunnille. Jatkamme nyt alkavalla kaudella hyvää yhteistyötämme entistä elinvoimaisemman seudun eteen. MAL-seuduilla on erityinen asemansa valtion liikenne- ja asuntopolitiikassa, mikä on meille arvokasta. MAL-sopimuksen myötä meillä on suora neuvotteluyhteys seudun kehittämisen kannalta keskeisten valtion osapuolten kanssa jatkossakin, summaa Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-ohjausryhmän puheenjohtaja Caius Forsberg.
MAL-sopimus tulee voimaan, kun seudun kunnat ja valtioneuvosto ovat hyväksyneet sen. Tavoitteena on, että sopimukset hyväksytään kuntien valtuustoissa syksyn aikana.
Ympäristöministeriön tiedote MAL-sopimuksista: MAL-sopimusten neuvottelutulokset saavutettu valtion ja Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Lahden, Jyväskylän ja Kuopion kaupunkiseutujen kanssa
Lisätietoja Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-sopimuksesta:
https://www.jyvaskylanseutu.fi/jyvaskylanseutu/mal
Lisätietoja:
Timo Koivisto, kaupunginjohtaja, Jyväskylän kaupunki, p. 050 3362 819
Caius Forsberg, Jyväskylän kaupunkiseudun MAL-ohjausryhmän puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunginhallituksen puheenjohtaja, p. 044 061 1712
Kari Ström, palvelupäällikkö, Jyväskylän kaupunki/Jyväskylän seudun joukkoliikenne, p. 050 609 43