Hyppää pääsisältöön

9.6.2023

Kuva
Nainen seisoo ilmoitustaulun edessä. Kuva Satu Kivistö
Katariina työskentelee Kangasvuoren päiväkotikoulussa varhaiskasvatuksen erityisopettajana. Nyt hän kertoo, kuinka varhaiskasvatuksen erityisopettaja tukee lapsia heidän elämänpolkunsa alkutaipaleella.

Katariina Saarilampi aloitti työskentelynsä Kangasvuoren päiväkotikoulussa varhaiskasvatuksen opettajana, mutta siirtyi varhaiskasvatuksen erityisopettajan tehtäviin syksyllä 2020. 

Katariina työskentelee tiiviisti päiväkodin lapsiryhmissä, ei toimistossa. Työtehtävät koostuvat lasten tarvitseman tuen kokonaisvaltaisesta suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä yhdessä ryhmien henkilöstön kanssa.

Lisäksi Katariina toimii varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen yleisen, tehostetun ja erityisen tuen asiantuntijana ja ohjaa henkilöstöä näihin liittyvissä asioissa.  

– Työskentelen päivittäin osana lapsiryhmien arkea. Työtehtäviini lapsiryhmässä kuuluu lasten havainnointia, samanaikaisopetusta, pienryhmä- ja yksityötyöskentelyä sekä työntekijöiden konsultointia. Myös vaipan vaihtaminen, ruokapöytäkeskustelut ja kuravaatteiden pukeminen ovat tärkeitä oppimisen ja oivaltamisen hetkiä, ja näin ollen myös minun arkeani erityisopettajana.  

– Tänä vuonna minulla on ollut runsaasti viikoittain toistuvaa pienryhmätoimintaa, jossa olemme harjoitelleet tehostetusti mm. tunne- ja vuorovaikutustaitoja, suomen kieltä, hahmottamisen taitoja sekä lukivalmiuksia monipuolisia menetelmiä hyödyntäen muutaman lapsen kiinteissä pienryhmissä. Työnkuvani eri ryhmissä muotoutuu vuosittain lasten tarpeiden ja työntekijöiden toiveiden mukaan.  

Vanhemmat iloitsevat, kun lapselle löytyy tukea 

Tuon tuosta Katariina painottaa, että hän ei tee työtään yksin, vaan työtä tehdään yhdessä lasten huoltajien sekä muiden ammattilaisten kanssa.  

– Olen aktiivisesti mukana huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä, esimerkiksi lasten yksilöllisten suunnitelmien keskusteluissa. Siellä käymme läpi lapsen vahvuuksia sekä mahdollisia tuen tarpeita, ja arvioimme yhdessä, miten päiväkodin käytänteet ovat tukeneet lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Samalla pohdimme, millaisia keinoja myös kotona voitaisiin kokeilla esimerkiksi iltatoimien helpottumiseksi. Joidenkin vanhempien kanssa myös soittelemme säännöllisesti.  

Vanhemmat ovat iloisia ja onnellisia siitä, että Jyväskylän varhaiskasvatuksessa on osaamista ja resursseja reagoida tuen tarpeisiin, joita yhdessä on huomattu.  

– Varhaiskasvatuksessa meillä on isona etuna, että me näemme huoltajia päivittäin. Vaihdamme aina haku- ja tuontitilanteissa kuulumisia. Kerromme vanhemmille, että tänään esimerkiksi päiväunille rauhoittuminen oli haastavaa, oletteko kotona huomanneet samaa. Yleensä vanhemmat tunnistavat oman lapsensa ja lähdemme yhteistuumin miettimään erilaisia toimintatapoja, joita voisimme kokeilla. Palkitsevinta on, kun huoltajat kertovat yhteisesti sovittujen menetelmien vaikuttaneen positiivisesti lapsen arkeen. 

Työtä tehdään yhdessä huoltajien sekä ammattilaisten kanssa

Katariina kertoo, että hänen työtään rikastuttaa myös monialainen yhteistyö muun muassa alueen muiden erityisopettajien, psykologien, koulukuraattorin sekä eri terapeuttien kanssa. Heitä voi konsultoida matalalla kynnyksellä asioista, joista itse tarvitsee lisätietoa.  

– Esimerkiksi yhteistyö puhe-, toiminta- ja fysioterapeuttien kanssa on tärkeää, jotta voimme tukea lasten kehitystä ja oppimista parhaalla mahdollisella tavalla. Jos vaikka puheterapiassa harjoitellaan tällä hetkellä k-äännettä, voimme harjoitella samaa k-äännettä myös täällä päiväkodissa. Saamme usein terapeuteilta myös konkreettisia materiaaleja, joita voimme hyödyntää päiväkodin arjessa. Näin saamme irti maksimaalisen hyödyn, kun samaa taitoa harjoitellaan useammassa eri ympäristössä.  

Tärkeintä on, että jokainen lapsi kokee olevansa arvokas ja tärkeä  

Varhaiskasvatuksen opettajaksi valmistumisen jälkeen Katariina jatkoi maisteriopintoihin erityispedagogiikan pariin. Vaikka Katariinalla on pätevyys työskennellä myös koulun puolella, hän kertoo tuntevansa paloa nimenomaan varhaiskasvatusikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa työskentelyyn.  

– Ennen kouluikää lapset harjoittelevat monenlaisia tärkeitä taitoja, ja esimerkiksi kielellinen, sosiaalinen ja motorinen kehitys on huimaa. Näenkin merkityksellisenä, että lapset saavat jo heti elämänsä alkutaipaleella tarvitsemansa tuen, jotta haasteet eivät pääsisi kasvamaan ja monimuotoistumaan.  

Vahvistamme jokaisen lapsen myönteistä minäkuvaa ja itsetuntoa

Katariinalla on yksi erityinen viesti, jonka hän toivoisi ihmisten ymmärtävän erityisopettajan työstä.  

– Näemme kaikki lapset ihan tavallisina lapsina, joilla jokaisella on kasvunsa ja kehityksensä polulla joitakin tuen tarpeita. Meidän tarkoituksemme tai tehtävämme ei ole muuttaa lasta, vaan kehittää pedagogisia toimintatapojamme niin, että voimme edistää lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia parhaalla mahdollisella tavalla.  

– Emme odota vanhemmilta ihmetekoja, vaan riittää, että perheet elävät ihan tavallista arkea kotona. Tärkeintä on, että vanhemmat ovat läsnä lapsille sekä tarjoavat rajoja ja rakkautta, painottaa Katariina. 

Katariina kuvaa, että hän pyrkii omalla työllään mahdollistamaan lapsille mahdollisimman paljon onnistumisen kokemuksia arjen eri tilanteissa.  

– Minusta työssämme on kaikkein tärkeintä, että jokainen lapsi kokee olevansa arvokas, taitava ja tärkeä juuri sellaisena kuin on. On ensiarvoisen tärkeää, että vahvistamme jokaisen lapsen myönteistä minäkuvaa ja itsetuntoa.  

”Emme jätä työntekijöitä yksin” 

Katariinan työtehtäviin kuuluu myös uusien työntekijöiden perehdytys sekä koko työyhteisön kouluttaminen esimerkiksi erilaisiin erityispedagogisiin menetelmiin, pedagogisten asiakirjojen kirjaamiseen ja tuen lakiuudistuksiin liittyen.

Katariina kuvaa, että hän pyrkii myös olemaan työntekijöiden tukena kaikissa niissä moninaisissa tilanteissa, joita päiväkodin arjessa tulee eteen.  

– Ajattelen, että on tosi tärkeää olla työntekijöiden tukena ja apuna aina, kun he sitä tarvitsevat. En halua, että kukaan työntekijä kokisi jäävänsä yksin jonkin vaikealta tuntuvan asian kanssa. Pyrin olemaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa henkilöstön kanssa niin, että heillä olisi mahdollisimman matala kynnys tulla kertomaan minulle mahdollisista arjen haasteista. Toisinaan pelkästään se, että työntekijä saa puhua omista tunteistaan jollekulle, voi auttaa. 

Kokemus ja lisäkoulutukset laajentavat osaamista 

Jyväskylän kaupungilla on hyvin koulutusmyönteinen ilmapiiri ja tarjolla on paljon hyviä koulutuksia, joiden avulla voi työelämän ohessa vahvistaa omaa osaamistaan. Katariina korostaakin, että opiskeluaikana voi huoletta keskittyä opiskelemaan niitä aiheita, jotka sillä hetkellä kiinnostavat eniten.  

– Itse olen hankkinut viime vuosien aikana lisäosaamista esimerkiksi traumatietoisesta varhaiskasvatuksesta, sijoitettujen lasten kanssa työskentelystä, toiminnanohjauksen ja itsesäätelytaitojen tukemisesta, haastavista kasvatustilanteista sekä kuvakommunikaation hyödyntämisestä. Lisäksi olen käynyt muun muassa Lapset Puheeksi -menetelmäkoulutuksen, jonka tarkoituksena on tukea lasten ja perheiden pärjäävyyttä.  

– Kenenkään ei tarvitse olla valmis valmistumisen jälkeen, vaan työelämä antaa kyllä paljon mahdollisuuksia oman osaamisen syventämiselle.  

”Varmistamme lapsen yhtenäisen opinpolun yhteistyöllä” 

Kangasvuoren päiväkoti on päiväkotikoulu, mikä mahdollistaa valtavan paljon hyviä käytänteitä yhtenäisen opinpolun turvaamiseksi.  

– Teemme tiivistä yhteistyötä päiväkodin johtajan, pedagogisen johtajan, koulun rehtorin sekä koulun erityisopettajien kanssa kehittääksemme yksikkömme yhtenäistä opinpolkua. Jokaisella päiväkodin siivellä on oma yhteistyöluokka, minkä lisäksi eskarit pääsevät oppimaan yhdessä eppuluokkalaisten kanssa sekä tutustumaan systemaattisesti koulun toimintaan, tiloihin ja tuleviin opettajiin. Lisäksi meidän päiväkotikoulussamme on yhteiset arvot ja sopimukset, mikä myös osaltaan helpottaa lasten kouluun siirtymistä.  

Katariina kertoo, että hän on vuosittain suunnittelemassa päiväkodin lapsiryhmien lisäksi myös eppuluokkalaisten luokkajakoja. Lisäksi hän varmistaa, että tarvittavat tiedot muun muassa lasten vahvuuksista sekä käytetyistä tukitoimista siirtyvät esiopetuksesta tulevalle luokanopettajalle. Katariina on siis varmistamassa, että siirtymä kouluun olisi lapsille mahdollisimman helppo ja saumaton.   

Nautin työskentelystä isossa päiväkodissa

Kangasvuoren päiväkotikoulussa on nimenomaan varhaiskasvatuksen toimintaan suunnitellut toimivat ja isot tilat, jotka mahdollistavat hienosti muun muassa rauhallisen pienryhmissä työskentelyn sekä monipuolisten tilojen, kuten jumppasalin ja neuvotteluhuoneiden käytön.

Isossa päiväkodissa on myös paljon henkilökuntaa, mikä tarkoittaa paljon erityisosaamista sekä mahdollisuuden ideoiden ja ajatusten jakamiseen.  

– Näen ison päiväkodin rikkautena. Meillä on runsaasti jakotiloja, joissa voimme rauhoittua yhteisiin touhuihin ja leikkeihin pienissä ryhmissä. Työntekijöillä on aina kollegiaalista tukea saatavilla ja yhteisvastuullisuus päiväkotikoulun lapsista on vahvaa. Meidän työntekijöillämme on valtavan paljon osaamista esimerkiksi musiikin, liikunnan, kielten, tunnetaitojen ja monikulttuurisuuden saralla. Tätä osaamista pääsemme hyödyntämään lasten hyväksi, Katariina kertoo. 

Katariinan mukaan lapset antavat yhteisillä käytävillä halauksia ja yläläpsyjä riippumatta siitä, missä lapsiryhmässä tai koululuokassa he ovat. Myös arjessa tapahtuvat keskustelut koulun henkilökunnan kanssa ovat hedelmällisiä.  

– Itse nautin ehdottomasti isossa päiväkodissa ja päiväkotikoulussa työskentelystä, iloitsee Katariina. 


Teksti ja kuvat: Satu Kivistö

Katariinan vinkit varhaiskasvatuksessa aloittavalle työntekijälle 

Tutustu lapsiin. Rakenna luottamusta lapsiin yhteisten puuhien ja leikkien avulla. Ole aidosti läsnä ja vastaa lasten vuorovaikutusaloitteisiin sensitiivisesti.  

Perehdy toimintaympäristöösi sekä lasten yksilöllisiin suunnitelmiin. Perehdy tiimin yhteisiin sopimuksiin ja toimintatapoihin sekä lasten yksilöllisiin suunnitelmiin. On tärkeää, että kaikki ryhmän työntekijät sitoutuvat toimimaan yhdessä sovittujen tavoitteiden ja tukitoimien mukaisesti niin, että aikuisten toiminta on johdonmukaista myös lasten näkökulmasta.  

Ole aktiivinen ja kysy. Tyhmiä kysymyksiä ei ole! Kannattaa olla aktiivinen ja kysyä aina, kun jokin asia mietityttää.  

Uskalla kokeilla. Tartu rohkeasti erilaisiin toimintatapoihin ja menetelmiin, joita käytämme lasten kanssa. Vaikka jokin asia olisi sinulle uusi, kokeilemalla oppii. Kukaan ei odota uuden työntekijän osaavan kaikkea, mutta tärkeää on se, että lähdet rohkeasti kokeilemaan asioita yhdessä lasten kanssa.  

Ota rohkeasti vastaan ympärilläsi oleva tuki. Muista, että et ole asioiden kanssa yksin, vaan saat hyvän ja kattavan perehdytyksen niin päiväkodin johtajalta, pedagogiselta johtajalta, varhaiskasvatuksen erityisopettajalta kuin omalta työtiimiltäsikin. Älä jännitä, varhaiskasvatuksessa ei tarvitse pärjätä yksin! 


Avoimet työpaikat Jyväskylän kaupungilla

Inspiroidu osaajistamme

Asiasanat: