Hyppää pääsisältöön

17.11.2022

Jyväskylä tukee fiksua liikkumista sujuvalla joukkoliikenteellä. Yrjönkadun pyöräkatu on viimeisin panostus työmatka- ja vapaa-ajan pyöräilyyn.
Kuva
Polkupyöriä pyörätelineissä. Kuva Erja Mutanen

Jyväskylän seudulla tehdään päivittäin 30 000 Linkki-matkaa, joista pääosa Jyväskylän kaupungin alueella. Tänä vuonna julkista joukkoliikennettä on käytetty niin ahkerasti, että 2019 vuoden huippulukemat ovat menossa rikki. Lähivuosina joukkoliikenteen käyttäjien määrä halutaan tuplata.

Joukkoliikenteen suosion takana on Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen panostukset joukkoliikenteen hinnoitteluun ja sujuvuuteen. Lippujen hintoja laskettiin alkuvuodesta 2020. Jyväskylän Kaupunkirakennepalvelujen palvelupäällikkö Kari Strömin mukaan hintoja on tarkoitus laskea lisää, vaikka esimerkiksi polttoainekustannukset ovat nousseet.
 
− Olemme halunneet myös rakentaa fiksuja matkaketjuja. Kun Linkki-pysäkille on pidempi matka, pysäkille voi tulla pyöräillen ja jättää pyörän liityntäpysäköintiparkkiin. Tällä hetkellä pyöräparkkeja on noin 15 ja niitä tehdään vuosittain lisää.

− Kaupungin reuna-alueille on tulossa liityntäpysäköintimahdollisuus myös autoille. Olemme suunnitelleet näitä yhdessä Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa.

Matkaketjujen suunnittelu helpottuu, kun ostaessa lipun junaan tai Onnibussin linja-autoon voi samalla ostaa Linkki-lipun. 

− Olemme luoneet myös eri tapahtumiin, esimerkiksi messuille yhteisiä tikettejä, jolloin sama lippu käy tapahtumaan ja Linkkiin. Yhteistyö lisää kestävien tapahtumien suunnittelua.

Joukkoliikenteen käytön kynnystä madaltaa mahdollisuus kokeilla Linkeillä matkustamista. Erilaiset ilmaismatkakampanjat ovatkin tuoneet uusia käyttäjiä. 

Super-Linkit helpottavat ruuhkaa

Jyväskylä lisää merkittävästi joukkoliikenteen vuorotarjontaa kesällä 2024. Neljä Super-Linkkiä tulee liikennöimään reiteillä, joilla on eniten matkustajia.

− Super-Linkin kyytiin pääsee ruuhka-aikaan 15 minuutin välein. Aikatauluvapaalla vyöhykkeellä on mahdollisuus tiivistää vielä tästäkin, jos käyttäjiä on paljon, Kari Ström lupaa. 

Ydinkeskustassa otetaan puolestaan käyttöön City-Linkit, jotka palvelevat muun muassa oppilaitosten ja Hippoksen alueen käyttäjiä.

Tutkimusten mukaan autoton arki kiinnostaa yhä useampaa kaupunkilaista. 

− Todella iso prosentti ihmisistä suunnittelee autosta luopumista tai ei halua hankkia autoa lainkaan. Ihmiset haluavat liikkua kestävämmin, Kari Ström toteaa.

Jyväskylässä joukkoliikenteen kehittämiselle on hyvät lähtökohdat, koska kaupunkirakenne on tiivis ja käyttäjiä on paljon.

− Uusienkin asuinalueiden asukkaista 90 prosenttia tulee asumaan joukkoliikennereittien varrella. Hyvä joukkoliikenne on koko seudun vetovoimatekijä, sillä Jyväskylän seudun joukkoliikenteeseen kuuluvat myös Laukaa ja Muurame.

Pyöräilyyn lisää sujuvuutta ja turvallisuutta

Jyväskylä panostaa vahvasti myös työmatka- ja vapaa-ajan pyöräilyyn. Äskettäin valmistunut Yrjönkadun pyöräkatu on aivan uudenlainen katutyyppi, jossa pyöräilijät ja autot jakavat saman punaisella asfaltilla merkityn ajoradan. Pyöräilijöillä on kadulla etuajo-oikeus.

− Ensimmäisessä vaiheessa valmistui SepänkatuPuistokatu-osuus. Ensi vuoden investointiohjelmassa esitetään Yrjönkadun loppuosan saneraamista pyöräkaduksi, sanoo rakennuttajapäällikkö Jari Lohi.

Pyöräkadun rakentaminen on osa Jyväskylän kaupungin Pyöräilyn edistämisohjelmaa, joka tehtiin vuonna 2015. Viime vuosina Jyväskylässä on toteutettu useita muitakin katusaneerauksia, jossa on parannettu pyöräilyolosuhteita.

− Mietimme jokaisen katusaneeraushankkeen kohdalla, miten voimme edistää kävelyä ja pyöräilyä. Esimerkiksi Yliopiston ja Puistokadun saneeraukset tehtiin kevyt liikenne edellä. 

− Yliopistonkadulla pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta lisättiin toteuttamalla yksisuuntaiset pyöräväylät, jolloin samalla väylällä ei tule vastaantulijoita. Turvallisuutta pyöräilyyn tuovat myös punaisella merkityt pyöräkaistat Väinönkadulla ja Harjukadulla.

Huomio myös pääväylissä

Jari Lohi pitää tärkeänä etappina Kankaan pyöräbaanan rakentamista Ailakinkadulta Seppälän suuntaan. Myös pohjoisen suunnan pääreitti Kyyhkysenmäeltä Palokan Ritopohjaan on nyt hyvässä kunnossa.

− Suunnittelun alla on itäisen pääreitin eli LutakkoVaajakoski-reitin kunnostaminen. Ensi vuodelle esitetään myös Pitkäkadun VoionmaankatuKeskikatu-välin pyöräilyolosuhteiden parantamista.

Kuva
Pyöräilija oranssilla pohjalla. Kuva Jyväskylän kaupunki

Teksti: Pia Tervoja
Kuva: Erja Mutanen