Lisätiedot

Päivi Heikkala, Projektipäällikkö, Lakeland – Jyväskylä Region, Visit Jyväskylä
paivi.heikkala (at) jyvaskyla.fi
p. 050 304 8467

Hetta Huittinen, Head of International Media and PR Visit Finland, Business Finland
Hetta.huittinen (at) businessfinland.fi
p. 040 033 9597

Heli Mende, Head of Visit Finland North America / Commercial counsellor, Business Finland
Heli.mende (at) businessfinland.fi
Mobile USA: +1(408) 893-8237Mobile Finland: +358 40 343 3376


Lakeland – Jyväskylä Region -hanke on Visit Jyväskylän (Jyväskylän kaupungin) hallinnoima kansainvälisen matkailun hanke, joka edustaa 21 kuntaa Keski-Suomesta www.visitjyvaskyla.fi / www.visitcentralfinland.com.

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia / www.visitfinland.com.

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. 

Business Finlandin ”Happiness from Finland” -projekti pilotoi suomalaisten kuluttajatuotebrändien sekä matkailuyritysten yhteistyötä USA:n markkinalla. Projektin tavoitteena on tukea Suomen maakuvaa sekä kasvattaa suomalaisten kuluttajatuotteiden ja matkakohteiden tunnettuutta USA:n markkinoilla.

Pilottiprojektin tarkoituksena on myös tunnistaa synergioita kahden toimialan väillä.  Suomen matkailun valtteja ovat suomalainen luonto, väljyys, elämykset ja slow-down-kulttuuri ja kuluttajaliiketoiminnan puolella suomalaisten yritysten uskallus törmäyttää toimialoja, kun ne luovat innovatiivisia ratkaisuja.

Suomi valittiin maaliskuussa 2020 kolmatta kertaa maailman onnellisimmaksi maaksi: World Happiness Report 2020.

”Happiness from Finland” -projektin kattoteemaksi valikoitui suomalainen onnellisuus, joka on entuudestaan tunnettua maailmalla. YK on valinnut Suomen tänä vuonna kolmatta kertaa peräkkäin maailman onnellisimmaksi maaksi, mikä luo vahvan pohjan viestinnälle. Muita yhtymäkohtia projektissa mukana olevien yrityksien välillä toimialasta riippumatta löytyy kestävyyden, innovatiivisuuden, toimivuuden ja vahvan luontoyhteyden kautta.

- USA on iso maa, jossa markkinointiviestit helposti hukkuvat hälyyn. Jotta markkinalla saa kunnolla jalansijaa, olisi voitava panostaa isosti markkinointiin ja viestintään. Projektin tavoitteina on pilotoida uutta toimintamallia, ja yhteisellä tekemisellä pyrkiä saamaan aikaan isompaa vaikuttavuutta, joka hyödyttää kaikkia mukana olevia yrityksiä ja toimijoita sekä tukee Suomen maakuvan rakentumista myös kaupallisella saralla. Tällä yhdellä projektilla emme luonnollisestikaan vielä ratkaise koko tunnettuusongelmaa, mutta toiveena on, että projektin viestinnällisillä toimenpiteillä voimme tehdä täsmäiskuja valittuihin kohderyhmiin yritysryhmä- ja Team Finland -yhteistyönä, kertoo Heli Mende Business Finlandin New Yorkin toimistosta.

Projekti toteutetaan yhteistyössä matkailualan ja kuluttajabrändien kanssa – Keski-Suomi mukana virtuaalisesti jo syyskuussa

Projektiin valikoitui mukaan joukko vahvoja suomalaisia kuluttajabrändejä ja matkailuyrityksiä, joille USA on kohdemarkkina. Pilottiprojektissa on mukana yhteensä 11 yritystä, joista viisi on matkailualan toimijoita ja kuusi kuluttajatuotebrändejä. Matkailusta mukana ovat Visit Rovaniemi, Arctic Treehouse, TallinkSilja, Visit Saimaa, Visit Lahti ja Visit Jyväskylä. Kuluttajaliiketoiminnan yrityksistä mukana ovat Secto Design, Reima, Acon, RePack, OddlyGood sekä Tom of Finland Organic Vodka. Ensimmäinen virtuaalitapahtuma USA:n medialle järjestetään syyskuussa, jossa Visit Jyväskylä on mukana yhdessä Visit Lahden ja Visit Saimaan kanssa.

- Meille projekti on hieno mahdollisuus kartoittaa uusia kohdemarkkinoita. Keski-Suomen valtteja ovat muun muassa puhdas luonto järvineen ja kansallispuistoineen ja tätä haluamme tuoda esille myös virtuaalisesti. Myös Saunamaakunta on esillä, kun opetamme yhdysvaltalaismediaa saunomisen saloihin, kommentoi Päivi Heikkala, Visit Jyväskylän hallinnoiman Lakeland – Jyväskylä Region -hankkeen projektipäällikkö.

Yrityksille projekti tarjoaa mahdollisuuden kasvattaa näkyvyyttä ja jalansijaa USA:n markkinalla nojautumalla Suomen maakuvatyöhön, jota ulkoministeriö ja Business Finland Team Finlandina tekevät. Yhteiset viestikärjet sovittiin työpajoissa yhdessä partneriyritysten kanssa ja ne luovat yhtenäisen ja selkeän viestinnällisen kokonaisuuden isolla markkinalla. Projektin mediaviestinnästä USA:ssa vastaa amerikkalainen viestintätoimistokumppani, jolla on kokemusta niin matkailu- kuin kuluttajabrändien viestinnästä, myös Suomen osalta.

“Happiness from Finland” -projekti on syntynyt yhteistyössä Business Finlandin Visit Finlandin Consumer Business -toimintojen kanssa ja ulkoministeriön tuella. Projekti rakentuu mediaviestinnän, virtuaalitapahtumien ja vaikuttajayhteistyön ympärille.


Katso juuri julkaistu 4 seasons in Lakeland -video, joka on esillä Yhdysvalloissa syyskuun lopussa.

Asiasanat: