Matkailun kasvu näkyy matkanjärjestäjien ja kansainvälisten mediavieraiden määrässä.

Visit Jyväskylän hallinnoima Lakeland – Jyväskylä Region -hanke osallistuu yhdessä läntisen Järvi-Suomen kanssa ensi vuonna järjestettäviin Tokion kesäolympialaisiin. Suomen suurlähetystön alueelle Tokioon vuoden 2020 kesäolympialaisten yhteyteen kohoava Business Finlandin ja Metsä Groupin toteuttama Metsä-paviljonki tarjoaa mahdollisuuden suomalaisille yrityksille ja tahoille esitellä tuotteitaan ja toimintaansa japanilaisille ja olympiavieraille.

- Järvi-Suomen neljä vuodenaikaa on osastomme kantava teema, jota esitellään matkanjärjestäjille ja kuluttajille. Teema näkyy myös esimerkiksi kesäolympialaisiin kuvattavana matkailuvideona. Olemme Tokiossa yhdessä Tampereen, Lahden ja Hämeenlinnan matkailualueiden, sekä Visit Saimaan, eli Mikkelin, Savonlinnan ja Varkauden kanssa, kertoo Lakeland – Jyväskylä Region -hankkeen projektipäällikkö Päivi Heikkala.

Olympialaisten ja paralympialaisten aikaan paviljonki toimii Suomen joukkueiden virallisena National Hospitality House -talona. Paviljongissa vierailee Suomen valtion, Olympiakomitean ja Paralympiakomitean virallisia delegaatioita, yritysten asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, huippu-urheilijoita ja kisaturisteja. Syksyllä kisojen loputtua tila on edelleen yritysten käytössä vuoden loppuun.

Japanilaisten matkailijoiden määrä Keski-Suomessa on kasvanut ja kasvua odotetaan yhä

Japanilaisten rakastama suomalainen sauna on yksi Keski-Suomen vetovoimatekijöistä. Esimerkiksi ensi vuonna viisivuotista taivaltaan juhlivalle Saunamaakuntaviikolle onkin jo ilmoittautunut japanilaisia matkailijoita. Myös brittien kiinnostus Keski-Suomea kohtaan on noussut ja tasainen matkailijavirta jatkuu myös esimerkiksi saksankielisestä Euroopasta alueelle.

- Ensi vuoden aikana onkin tarkoitus tehdä harkitusti täsmennettyjä markkinointi-iskuja Britanniaan hankkeen varsinaisten pääkohdemaiden lisäksi, sillä matkailijatilastoista näemme alueen potentiaalin ja osviittaa kiinnostuksesta. Selvitämme ensi vuonna myös erilaisia, uusia markkinointialustoja, havainnollistaa hankkeen projektiassistentti Tuomas Paloniemi.

- Kansainvälisillä markkinoilla Järvi-Suomi esittäytyy yhteisen Lakeland – The Heart of Finland -brändin alla. Järvi-Suomi on maailman suurimpia järvialueita, joka kiinnostaa maailmalla, ja Keski-Suomi on vahva osa Lakeland-suuraluetta. Visit Finlandin ja Järvi-Suomen suuralueyhteistyön yhteisenä visiona on, että Järvi-Suomi on tulevaisuudessa yhtä tunnettu kuin Lappi, kertoo Paloniemi.

150 tavattua matkanjärjestäjää ja kansainvälisiä toimittajavierailuja

Ulkomaisten matkanjärjestäjien kiinnostus Jyväskylän seutua kohtaan on runsasta. Lakeland – Jyväskylä Region -hankkeessa on tavattu vuoden 2019 aikana noin 150 matkanjärjestäjää eri maista. Hanke on näkynyt kohdemarkkinamaissa, saksankielisessä Euroopassa, Japanissa ja Isossa-Britanniassa, esimerkiksi messuilla ja työpajoissa. Kiinnostuneita ja potentiaalisia matkanjärjestäjiä on useita, ja alue onkin päätynyt jo monen matkanjärjestäjän listoille.

- Asiat eivät tapahdu nopeasti ja matkailun saralla täytyy tehdä paljon töitä tulosten saavuttamiseksi. Aluetta on markkinoitu kansainvälisesti jo useamman vuoden ajan. Kaikki kuitenkin lähtee yrityksistä. Kansainvälistä matkailua ei olisi, jos ei olisi matkailuyrityksiä, ja pitää muistaa, että lopullinen kauppa tapahtuu yrityksissä, kertoo hankkeen projektipäällikkö Päivi Heikkala.

Myös mediavieraita ja sosiaalisen median vaikuttajia on vuoden aikana käynyt Keski-Suomessa miltei kolmekymmentä ympäri maailman. Esimerkiksi Welt-lehti Saksasta teki ison artikkelin saunoista, Wall Street Journalin toimittaja kiersi alueella Alvar Aallon arkkitehtuurin perässä ja moni somevaikuttaja Japanista on kertonut muun muassa keskisuomalaisesta luonnosta, kulttuurista ja hyvinvoinnista.

Lakeland – Jyväskylä Region -hankkeessa ja yrityksissä nostetaan esille Keski-Suomen vetovoimatekijöitä. Keski-Suomen viisi kansallispuistoa, kaksi UNESCO-kohdetta, Alvar Aallon arkkitehtuuri, laadukkaat matkailuyritykset, järvet, luonto ja saunat kiinnostavat maailmalla.

- Yritykset ovat osallistuneet aktiivisesti avoimiin valmennuksiimme, joissa on kehitetty kansainvälistä matkailua. Yritykset ovat myös kehittäneet erilaisia kansainvälisesti kiinnostavia tuotteita ja palveluilta. Nostaisin Keski-Suomesta esiin esimerkiksi Revontulen saunatuotteet, Varjolan aktiviteetit, Versonan kansallispuistohyppely, HimosLomien mökit ja koulutustuotteet. Lisäksi matkailun trendit ilmenevät alueella. Vastuullisuus näkyy hienosti esimerkiksi Nukulan Green Key -sertifikaattina ja Noora Kokon Your Local Host -yritys on tuotteistanut suomalaisen elämäntavan, live like a local -henkeen, jatkaa Heikkala.

Hyvä yhteistyö näkyi myös marraskuun lopussa Wellbeing in EDEN in Finland 2019 -kilpailun voittona. Visit Jyväskylän Lakeland – Jyväskylä Region -hanke voitti pääpalkinnon yhteistyössä Western Lakeland -verkoston kanssa. Visit Finlandin ja Työ- ja elinkeinoministeriön Wellbeing EDEN in Finland 2019 -kilpailussa tuomaristo etsi matkailuverkostoa, joka yhdistää hyvinvointia ja matkailua raikkaalla tavalla.

- Kilpailun voittanut paketti, Western Lakeland Wellbeing – Sustainable blue and green caring at the heart of Lakeland, ilmentää vahvasti kolmen maakunnan, eli Jyväskylän, Tampereen ja Lahden seudun matkailun vetovoimatekijöitä. Voitto on mahtava tunnustus matkailualueidemme ja yritysten yhteistyölle. Uskomme, että voiton myötä kiinnostus aluettamme kohtaan jatkaa yhä kasvuaan, iloitsee projektipäällikkö Päivi Heikkala.

Lisätietoja:
Päivi Heikkala, projektipäällikkö, Lakeland – Jyväskylä Region -hanke
(lomalla 23.12.2019-1.1.2020)
Visit Jyväskylä
p. 050 304 8467, paivi.heikkala[at]jyvaskyla.fi

Kuvia uutiseen
Kuvien yhteydessä mainittava kuvaajan nimi. Kuvaajan nimi mainittu kuvissa erikseen.