Jätehuollon viranomaistehtävät
Jätehuoltoon liittyvät viranomaistehtävät hoitaa Jyväskylän seudun jätelautakunta. Jätelautakunta on Jyväskylän, Laukaan, Muuramen ja Toivakan kuntien yhteinen jätehuoltoviranomainen, jonka vastuukuntana on Jyväskylän kaupunki. Lautakunta on osa vastuukunnan hallintoa, mutta viranomaistehtävien hoito on vastuukunnasta riippumatonta. Lautakunnan toimialueella on noin 170 000 asukasta.
Jätelautakunnan tehtävät
Jyväskylän seudun jätelautakunta päättää toimialueellaan jätelain mukaisista jätehuollon viranomaisasioista ja linjaa, miten jätehuolto alueella järjestetään.
Jätelautakunnalle kuuluvia keskeisiä tehtäviä ovat muun muassa:
- jätehuoltomääräysten hyväksyminen ja niistä poikkeamisesta päättäminen
- jätetaksan hyväksyminen
- jätemaksujen määrääminen ja jätemaksua koskevien muistutusten käsitteleminen
- jätteenkuljetukseen liittyvistä asioista päättäminen ja jätteenkuljetusrekisterin ylläpitäminen
- kiinteistöjen jätehuoltovelvoitteiden asianmukaisuuden seuraaminen
Jätehuollon viranomaistehtäviin liittyvät päätökset tekee jätelautakunta – yksittäisten asukkaiden jätehuoltoasioissa päätösvalta on jätehuollon viranhaltijalla.

Jätelautakunnan kokoonpano ja kokoukset
Jätelautakunnassa on 9 jäsentä ja kullakin jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Kunnat nimeävät jäsenet lautakuntaan.
Jätehuollon palvelutaso
Jätelautakunta on hyväksynyt jätehuollon palvelutason vuosille 2023-2025. Palvelutasossa määritellään jätehuollon järjestäminen yhtenäisesti koko toiminta-alueelle ja asetetaan tavoitteet palveluiden kehittämiselle.
Jätehuollon palvelutaso 2023–2025 (pdf)
